Uutiset

Matkailuparlamentissa konkreettista some-asiaa sekä lukuja matkailijoiden käyttäytymisestä

Jo perinteeksi muodostunut Pirkanmaan matkailuparlamentti pidettiin tällä kertaa Tohlopin Mediapoliksessa. Paikalla oli lähes 100 matkailuyrittäjää, -toimijaa ja sidosryhmän edustajaa. Tredean Pirjo Puukan ja Mediapoliksen Saara Eskolan lausumien alkusanojen jälkeen päästiin varsinaisen ohjelman pariin.

Hanna Takala Zento Oy:stä kertoi 20 vuoden kokemuksella sosiaalisen median syövereistä. Hanna korosti, että matkailijoita kiinnostaa ensisijaisesti heidän oma napansa. Sisällön täytyy siis vastata kohderyhmän tarpeita, ja myös kielen täytyy olla ymmärrettävää heille. Erityisen tärkeää on viestiä omana itsenään yritystäkin edustettaessa ja välttää olemasta tiedoteautomaatti.

Sitten vuorossa oli kaksi Karoliina Lehtosta Tredeasta ja mainostoimisto Radikalista. He kertoivat vuodenvaihteessa uusiutuvasta visittampere.fi-matkailusivustosta ja erityisesti siitä, miten se jatkossa palvelee paremmin yksittäisiä pirkanmaalaisia yrittäjiä. Yrittäjät käyvät nykysivuston tapaan itse päivittämässä yrityksensä tiedot, mutta uusilla sivuilla tietojen nostaminen erilaisiin artikkeleihin, omaan matkailuohjelmaan ja sosiaaliseen mediaan on paljon helpompaa. Tiedon löytäminen on ylipäätään tehty vaivattomammaksi ja visuaalisemmaksi, kun matkailumahdollisuuksista kerrotaan ennen kaikkea tekemisen ja sijainnin kautta. Lisäksi tapahtumakalenterikäytäntö uudistetaan kokonaan.

Pasi Nurkka Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:stä kertoi puolestaan Visit Finlandille tehdyn matkailijatutkimuksen esiin tuomia mielenkiintoisia lukuja siitä, miten eri kansallisuudet matkustavat Suomeen. Hän valotti myös matkustamisen syitä sekä sitä, mihin matkailijat käyttävät rahaa Suomessa.

Kari Halonen ToolBox-travelista totesi, että kiinalaiset ovat jo maailman eniten matkaileva kansa, vaikka vain viidellä prosentilla kiinalaisista on passi. Kiinalaiset käyttävät paljon rahaa ostoksiin. Halonen neuvoikin, että kiinalaisten matkaohjelmassa kannattaa varata erikseen aikaa ostoksille ja tiiviiseen tahtiin koettaville elämyksille. Vapaa-ajalle ei pidä jättää liikaa aikaa, ja myös tarinoilla on tärkeä merkitys kiinalaisille. Markkinointia kannattaa luonnollisesti kohdistaa alueille, joissa tulotaso on suuri, eli käytännössä maan itärannikolle.

Lopuksi Päivi Viherkoski Mäntän Serlachius-museoista kertoi viime kesän uuden museokonseptin lanseeraamisesta ja siihen liittyneestä todella onnistuneesta markkinointikampanjasta.

Ennalta varatuissa Open forum -puheenvuoroissa Maria Eskelinen kertoi vielä Särkänniemen ja seurakuntien onnistuneesta, rakkausteemaa hyödyntäneestä yhteistyöstä. Riikka Herrala antoi puolestaan lisätietoja helmikuussa avattavasta Kangasala-talosta, ja Minna Karhunsaari puhui joulun alla ilmestyvästä Punainen Tampere -matkaoppaasta ja tämän hankkeen mukanaan tuomista opaskierroksesta sekä erityistuotteista. Lopuksi Liina Kangas kertoi vielä uusista Valoviikoista ja Tampere-kortin ensi vuonna korvaavasta Tampere tunnetuksi -passista. Se sisältää erilaisia etuja tamperelaisiin liikkeisiin.

Kuva: Heli Jokela / Tredea Oy​
Kuva: Heli Jokela / Tredea Oy​

Tredea järjestää Pirkanmaan Matkailuparlamentin vuosittain henkisenä tukenaan Tampereen kauppakamari ja Pirkanmaan liitto. Parlamentti kokoaa vuosittain noin 100 matkailuyrittäjää, -toimijaa, sidosryhmän edustajaa sekä muuta kiinnostunutta. Tänä vuonna ilmoittautuneita oli 97. Parlamentin tarkoituksena on tuoda kuulijoille uutta tietoa Pirkanmaan matkailukentältä, kansallisesta matkailukehityksestä sekä mahdollisuuksien mukaan kouluttaa samalla mm. sosiaalisen median käyttöön. Samalla matkailukentän toimijat tapaavat, verkostoituvat ja vaihtavat kuulumisia.