Blogi

Miten VK eroaa Facebookista, ja miten voimme hyötyä siitä?

Kun Venäjällä avattiin sosiaalinen verkosto Vkontakte, olin 17-vuotias. Verkostosta tuli yhtä sensaatiomaisen suosittu, kuin Facebookista muissa maissa. Vkontakte merkitsee minulle osittain jo mennyttä aikaa ja muistoja. Siellä ovat kaikki vanhat koulukaverini, sukulaiseni ja ensimmäisten yliopistovuosien uudet tuttavuudet. Myöhemmin useat opiskelijat, kiinnostavat ihmiset ja mielenkiintoiset uutiset siirtyivät Facebookiin. Näin kävi monen kohdalla, mutta Vkontakte on edelleen Venäjän suosituin yhteisöpavelu, jota käyttää päivittäin 60 miljoonaa ihmistä.

Luettelen tämän yhteisöpalvelun erityispiirteitä, joilla se eroaa Facebookista, joista voi ja pitääkin saada kaikki hyöty irti. Samalla kerron, mitä oikein tapahtuu Vkontakte-ryhmässämme Visit Tampere.

- Ryhmä Vkontakte-verkostossa on käytännössä pienimuotoinen tiedotusväline. Ei ole sattumaa, että liittymisnapeissa lukee “Tilaa”, eikä “Tykkää” tai “Seuraa”. Toisin kuin Facebookissa, voimme rauhallisin mielin julkaista pitkiäkin, kolmen-viiden kappaleen sisältörikkaita tekstejä, mikä on täysin normaalia ja suotavaakin. Julkaisun pituutta ei tietenkään saa väärinkäyttää, mutta lyhyillä kommenteilla ei pääse alkua pidemmälle. Venäläiset turistit kaipaavat hyvin jäsenneltyä ja hyödyllistä tietoa, jonka yhteydessä nätti valokuva toimii lähinnä kirsikkana kakun päällä.

- Ryhmässämme on Vkontakte-yhteisöpalvelun rakenteen mahdollistamia osastoja, esimerkiksi shoppailu. Kerran viikossa kerron tutustumisen arvoisista liikkeistä, kuten Koskilinnan kahvikauppa, Kehräsaaren kauppa, Nokian tehdastuote ja Vintage Garden. Samalla selitän, miksi niihin kannattaa tutustua.

- Sisältö tulee räätälöidä yleisön tarpeita vastaavaksi. Kolmen kuukauden aikana julkaisumme saivat 53 jakoa suosituissa Suomeen matkustamista käsittelevissä ryhmissä, joiden joukossa on sekä matkatoimistoja että Pietarin seudulta matkoja järjestäviä kuljetusyrittäjiä. On tärkeää huomioida, millainen sisältö heitä kiinnostaa, ja luoda sellaista sisältöä, jolla on potentiaalia tulla jaetuksi näissä suosituissa ryhmissä. Esimerkiksi, reittitakseilla tulevilla henkilöillä ei ole kiinnostusta hienoja ravintoloita kohtaan, joten kerron, miten Tampereella voi lounastaa edullisesti. 

- Vkontaktessa kyselyt ovat huomattavasti suositumpia, kuin Facebookissa, eikä niihin suhtauduta erityisen vakavasti. Yleisöltä voi esimerkiksi kysyä, kuka tykkää mämmistä. Kyselyt voi määritellä asetuksissa anonyymeiksi, jolloin ihmiset mielellään “klikkailevat vaihtoehtoja”. Tätä voi käyttää hyväksi julkaisemalla kyselyitä, joiden vastaukset ovat hyödyllisiä sisällön suunnittelun kannalta lyhyellä ja pidemmälläkin aikavälillä.

- Vkontakten tykkäys ei toimi samalla tavalla kuin Facebookissa. Toisaalta, tykkäyksistä kannetaan pienempää vastuuta - ne eivät näy kavereiden uutisvirrassa, eli voi rauhassa tykätä hassusta valokuvasta, ajattelematta kavereiden mielipiteitä ja imagoaan. Toisaalta Vkontaktessa tykkäykset menevät käyttäjän kirjanmerkkeihin, joihin monet suhtautuvat hyvinkin vakavasti, lisäämällä sinne vain itsensä kannalta tärkeitä asioita, kuten mielenkiintoisia reseptejä, aikatauluja, kallisarvoisia valokuvia jne.

- Tykkäysten erilaisen käyttötavan vuoksi tykkäysten määrä ei aina kerro, kuinka moni on lukenut tekstin huolella läpi ja pitänyt siitä. Esimerkiksi, julkaisumme Andy Warholin näyttelystä sai kiitosta pietarilaiselta turistilta, mutta hän ei jättänyt tykkäystä, vaikka lähti käymään näyttelyssä - jopa lastenrattaiden kanssa - ja kirjoitti myöhemmin julkaisun kommenteissa hyvän palautteen.

- Sivun tarkka tilastointi mahdollistaa sekä yleisön suhtautumisen seurannan yksittäisen julkaisun kohdalla että demografiset muutokset. Tällä hetkellä ryhmämme tilaajista on 82% naisia, joista suurin osa on ikäryhmässä 24-27. Näin ollen voin rauhallisin mielin kertoa viikottain design-putiikeista.

- Vkontaktessa on noin 300 miljoonaa ilmaista äänitiedostoa. Näin ollen, Pyynikinharjulla otetun hienon valokuvan yhteyteen voi liittää vaikkapa Pyynikin valssin.

Muuta tärkeää:

- Aito, omaperäinen sisältö. Jaan vain tamperelaisten toimijoiden venäjänkielisten ryhmien sisälltöä, esimerkkinä Vapriikki, Vakoilumuseo, Särkänniemi ja Finland Care. Muissa tapauksissa kannattaa luottaa omaan sisältöön, jotta nimenomaan meidän tekstimme saisivat paljon jakoja muissa ryhmissä, mikä kasvattaa omien tilaajiemme määrää. Turhat, muiden tuottaman sisällön jaot ovat joissakin tapauksissa johtaneet jopa tilaajien lähtöön ryhmästä.

- Julkaisun ajankohta. Tykkäyksiä ei tule helposti aamuisin. Yleensä aktiivinen toiminta Vkontaktessa alkaa lounaan jälkeen, kun ihmiset ovat jo ehtineet töihin, ovat väsyneitä työpäiväänsä ja viettävät aikaansa verkostossa.

- Voileivistä kieltäytyminen. Suosituissa Suomea käsittelevissä ryhmissä vallitsee hassu kirjoittamaton sääntö: Aamuisin julkaistaan valokuva loisteliaasta voileivästä ja toivotetaan kaikille hyvää huomenta. Kyseiset julkaisut keräävät päivittäin eniten tykkäyksiä. Jos avaan uutisvirran yhdeksältä aamulla, saan aamupalaksi viisi-kuusi voileipää kaikista niistä ryhmistä, joissa olen tilaajana. Jos avaan uutisvirran seitsemältä aamulla, minulla on mahdollisuus julkaista voileipäkuva ensimmäisenä. Mutta olen päättänyt hyödyntää tätä kiinnostusta herkullisia, ruoka-aiheisia valokuvia kohtaan ryhmämme osastossa, jossa kerron Tampereen parhaista kahviloista. Tämän osaston julkaisuista on tullut hyvin suosittuja ja niitä jaetaan aktiivisesti.

Yläpuolella olevassa kuvassa tilaajammme Natashka kommentoi "Kävin jo Burritossa suositustenne perusteella, nyt todellakin suuntaan tuonne :)"

- Huomio lähitulevaisuudessa. Emme voi kertoa siitä, miten päivä on sujunut Tampereella. Täytyy kertoa, mitä mielenkiintoista kaupungissa tulee tapahtumaan muutaman viikon sisällä, sillä 80% tilaajistamme on venäläisiä turisteja, jotka suunnittelevat matkansa tarkasti ennakkoon. Jo viisumin hakeminen kestää kaksi viikkoa.

P.S. Otan mielelläni vastaan sisältövinkkejä seudun erikoisuuksista!

Kirjoittaja on intohimoinen some-tykittäjä, joka on nostanut Tampereen venäläisten kiinnostuksen kohteeksi.

comments powered by Disqus
comments powered by Disqus