Artikkelit

WordDive koukuttaa kieliopintoihin

Globalisaatio lisää kielten oppimisen tarvetta, sillä yhä useampi tarvitsee vieraiden kielten taitoja töissään ja vapaa-ajallaan. Perinteisen opetuksen rinnalle ovat nousemassa e-oppimisen sovellukset. Tamperelainen WordDive valjastaa tietokoneen uudella tavalla opiskelijan avuksi.

Kielten opiskeluun tarkoitettua ohjelmaa on helpointa esitellä käytännössä, joten WordDiven toimitusjohtaja Timo-Pekka Leinonen avaa läppärinsä ja kirjautuu selaimella sisään WordDive-palveluun. Päätämme virkistää hiukan amerikanenglantiamme. Näytölle pulpahtaa kuva golfpallosta, joka ei ole aivan vierähtänyt reikään asti. Nyt pitäisi tietää, mitä kuvassa on, ja arvaaminen on erittäin suotavaa.

– Ne, jotka lähtevät rennosti tekemään ja kokeilemaan, oppivat paremmin kuin ne, jotka jäävät pitemmäksi aikaa miettimään. Me näemme sen selvästi tuloksista, Leinonen sanoo.

Haettu sana ei ole golf, ei pallo eikä kesä, ja kun muita vaihtoehtoja ei heti tule mieleen, päädymme kuuntelemaan sanan ja kokeilemme sitten sen kirjoittamista. "Almost", melkein. Tosiaan, kuvan pallo on melkein perillä, ja varmemmaksi vakuudeksi tämä todetaan vielä esimerkkilauseella.

– Se, mitä tässä tapahtuu, on opiskelijan työmuistin aktivointi 6–11 kertaa eri aisteja käyttäen. Opiskelija kuulee, näkee, lukee, kirjoittaa ja oppii ilman, että että se alkaa tuntua toistolta, Leinonen sanoo.

Tarve oppia vieraita kieliä pysyy ja kasvaa, kun ihmiset liikkuvat ja kauppa käy yli rajojen. Kysyntä lisää tarjontaa, ja verkossa onkin nykyisin saatavilla suuri määrä erilaisia kieltenoppimispalveluja. WordDive pyrkii erottautumaan joukosta omalla lähestymistavallaan.

– Meillä on lähdetty liikkeelle siitä, mitä tietokone voi tehdä opiskelijan hyväksi. Se voi olla henkilökohtainen opettaja, joka optimoi oppimista yksilöllisesti sen sijaan, että olisi vain perinteinen työkirja sähköiseen muotoon laitettuna.

WordDive-menetelmän tavoitteena on pysyvä oppiminen, jossa perussanasto ja kielioppi saadaan pysyvään muistiin antamaan opiskelijalle kielen käytön varmuutta. Oppimaan koukuttava tehokkuus, pelillisyys ja välitön, myönteinen palaute kuuluvat myös WordDiven keinoihin.

– WordDive optimoi toistot ja tarkkailee edistymistä. Kun jokin asia on opittu, tilalle tulee uutta materiaalia; nopeille oppijoille nopeasti, hitaammat taas keskittyvät tärkeimpiin asioihin ja kertaavat, kunnes ovat oppineet, Leinonen kertoo.

Leinosen mukaan sovellus pystyy ensimmäisen käyttötunnin aikana selvittämään, miten hyvin käyttäjä osaa ja oppii, ja lähtee sitten etenemään tämän tiedon perusteella. Mittaaminen ja optimointi on jatkuvaa.

WordDiven äärellä Lead UX Developer Atte Hynninen ja toimitusjohtaja Timo-Pekka Leinonen.

WordDiven kehitystarina alkaa vuodesta 1987. Taustalla on Timo-Pekka Leinosen oma halu oppia kieliä – ja se tosiasia, että se on aina ollut hänelle vaikeaa. Toisaalta Leinosen äiti toimi vuosikymmenet ruotsin ja saksan opettajana. Kun Leinonen opiskeli Tampereen teknillisessä yliopistossa ohjelmistotekniikkaa, hän päätti yhdistää oman ohjelmisto-osaamisensa ja äitinsä kokemuksen kieltenopetuksesta.

– Olen ohjelmoinut itse WordDiven kolme ensimmäistä prototyyppisukupolvea, ja myös oppinut niiden avulla kieliä.

Muutamia vuosia sitten alkoi näyttää siltä, että aika ja tekniikka olivat kypsiä WordDivelle. Yritys perustettiin vuonna 2009 ja palvelu julkistettiin verkossa seuraavana vuonna. Nyt sillä on käyttäjiä yli 150 maassa, tarjolla on 11 kieltä, ja määriä on tarkoitus kasvattaa edelleen. Leinosen mukaan älykkäitä ratkaisuja tarvitaan.

– Ajatellaan vaikka Latinalaista Amerikkaa tai Kiinaa, joissa opiskellaan todella innokkaasti englantia. Päteviä opettajia ei ole riittävästi, ja kysyntä onkin niin valtavaa, että sitä ei täällä Suomessa oikein osata edes ymmärtää.

Yksi WordDiven erityinen käyttäjäryhmä ovat abiturientit, jotka valmistautuvat ylioppilaskokeeseen. Lukion ja yliopiston välinen koe on käytössä kymmenissä maissa, ja joissakin niistä se on abin tulevaisuuden kannalta todella ratkaiseva. WordDive oli kesällä 2015 koekäytössä Kiinassa ja sai hyvää palautetta. Sinne siis?

– Kiina on kilpailtu markkina, joten sinne on mentävä tosissaan ja hyvin valmistautuneena. Toisaalta yksi kiinalainen lukiolaisikäluokka on noin 10 miljoonaa henkeä. Siitä ei tarvitse saada kovin monen prosentin markkinaosuutta, kun se on jo isoa liiketoimintaa, Leinonen kaavailee.

WordDive on palkittu toimintansa aikana useaan otteeseen, ja se tehnyt yrityksenä reilua sadan prosentin vuosikasvua alusta asti. Kasvua tavoitellaan edelleen – ja Tampere pysyy päätoimipisteenä tulevaisuudessakin. Leinosen mukaan Tampereen kaupunkiseutu on toiminnalle hyvä kasvualusta. Yritys on löytänyt seudulta tarvitsemaansa kansainvälistä osaamista, esimerkiksi natiiveja kielten ammattilaisia ja paikallisia pelifirmoja.

– Yhdistämme humanistista osaamista ja kovaa teknologiaa, se on tässä yrityksessä edelleen tärkeää. Molempia tarvitaan, että syntyy lisäarvoa, toteaa Leinonen.

www.worddive.com

Read this article in English >