Artikkelit

Mediapolis pääsee vauhtiin

Elämä Mediapoliksessa vilkastuu alkavan syksyn aikana: rakennustyöt valmistuvat, opiskelijat ja ensimmäiset yritykset asettuvat taloksi ja toiminta lähtee toden teolla vauhtiin. Uudenlainen yhteistyö vaatii kokeilemista ja kehittelyä, mutta sen tulokset voivat viedä Mediapoliksen maailmankartalle.

Ylen Mediapolis-päällikkö Minna Tiihonen on ollut mukana Mediapolis-hankkeessa alusta alkaen, ja saa edelleen joka aamu uutta virtaa siitä, mitä näkee töihin tullessaan.

– Innostun ihmisistä, jotka tarttuvat Mediapoliksen toimintaan, ja muutoksesta, joka täällä tapahtuu. On kiinnostavaa olla luomassa uutta ja huomata, se lähtee vähitellen toimimaan, Tiihonen kertoo.

"Nyt tuntuu todella siltä, että suunnitelmista tulee totta." Näin ajatteli Ylen Mediapolis-päällikkö Minna Tiihonen ja nappasi tämän kuvan, kun alue avattiin aidankaatajaisissa elokuussa 2013​.​
"Nyt tuntuu todella siltä, että suunnitelmista tulee totta." Näin ajatteli Ylen Mediapolis-päällikkö Minna Tiihonen ja nappasi tämän kuvan, kun alue avattiin aidankaatajaisissa elokuussa 2013​.​

Muutokset voivat olla pieniä: elokuun alkupuolella Tiihonen huomasi, että bussipysäkille on vaihdettu kilpi ja pysäkin nimi on nyt Mediapolis. Se ilahdutti. Taustalla on kuitenkin tapahtunut suuria sen jälkeen, kun Yle päätti jäädä taloon, mutta yhdeksi toimijaksi monien joukkoon.

– Studioitten siirtäminen HD-tekniikkaan oli iso tekninen investointi, toimintamallien ja tekemisen tapojen päivittäminen taas muuttaa Ylen totuttua työkulttuuria. Parhaillaan mietimme ja pilotoimme yhteistyökuvioita yritysten ja oppilaitosten kanssa, Tiihonen luettelee muutosten suuntia.

Pilottihenkeä tarvitaan, kun yritysten ja Ylen toimintatapoja ja työkulttuureja sovitellaan yhteen ja luodaan niistä uusia tekemisen tapoja. Kiinnostus yhteiseen tekemiseen on Tiihosen mukaan molemminpuolista, ja päämääräkin yhteinen: kaikki haluavat saada aikaan hyviä tuotantoja.

Yksi Mediapolikseen sijoittuva yritys on Aito Median ja Akun Tehtaan hiljattain yhteisvoimin perustama tuotantoyhtiö Creative Studios Finland. Perustajayhtiöillä on pitkäaikainen kokemus tv- ja tapahtumatuotannosta, ja sen perusteella Mediapolis on odotuksia herättävä toimintaympäristö.

– Mediapoliksessa on kaikki, mitä tarvitaan: tilat, laitteet, oheispalvelut ja osaavat ihmiset. Siksi se luo tv-, elokuva- ja tapahtumatuotannoille mahdollisuuksia, joita ei ole ollut ennen Tampereella eikä oikeastaan koko Suomessakaan, sanoo Akun Tehtaan toimitusjohtaja Aku Syrjä.

Aku Syrjä ja Minna Tiihonen tekevät työtään rakkaudella.​
Aku Syrjä ja Minna Tiihonen tekevät työtään rakkaudella.​

– Nykyään av-tuotannot valuvat Suomessa pääkaupunkiseudulle, ja me haluamme kääntää tämän virran. Kustannustehokas tuotantotila Mediapoliksessa mahdollistaa sen, että suuria formaattituotantoja kannattaa tehdä Pirkanmaalla, kertoo Aito Median liiketoimintajohtaja Ilkka Rahkonen.

Toimintaa on jo tiedossa, sillä Creative Studios Finland alkaa tuottaa Mediapoliksessa Uusi päivä -draamasarjaa kesästä 2015 lähtien. Yhtiö voitti kesällä sarjan tuotannosta järjestetyn kilpailutuksen.

Uusi Päivä​ -sarjan tuotanto​ siirtyy Creative Studios Finlandille kesällä 2015​.​
Uusi Päivä​ -sarjan tuotanto​ siirtyy Creative Studios Finlandille kesällä 2015​.​

Mediapoliksesta rakennetaan paikkaa, jossa tarinankerronnan, bisneksen ja teknologian osaajat kohtaavat monella tasolla. Jo lähitulevaisuudessa kampukselle kävelee samoista ovista muun muassa media-, ict- ja pelialan ihmisiä tekemään töitä, tutkimusta tai opintoja –  ja olemaan tekemisissä keskenään luovan yhteistyön hengessä.

– Mediapolis on itse asiassa aika samankaltainen paketti kuin Akun Tehdas, jossa yritykset ovat tässä vuosien mittaan verkottuneet ihan oikeasti – ja onnistuneesti, Syrjä toteaa.

Periaate on yksinkertainen: ideaa voi toki vaalia salaa omissa nurkissaan, mutta vikkelämmin se versoo, kun sitä kasvattamassa on useampia osaajia, mahdollisesti eri aloilta.

– Mediapolis on ympäristö, jossa luodaan sekä valtakunnan että kansainvälisen tason innovaatioita ja kehitetään menestystuotteita maailmalle, Tiihonen sanoo.

Aito Mediassa kansainvälisyys on selvä päämäärä. Aiton sisältöjä nähdään jo nyt kymmenissä maissa, ja sen osakkaaksi on tullut kansainvälinen tv- ja elokuvayhtiö Content Media Corporation.

– Meidän verkostomme on nyt siis New York–Los Angeles–Lontoo–Tampere ja rakennamme kansainvälisiä konsepteja, jotka tuovat töitä ja tuotantoja myös Tampereelle. Esimerkki tästä on jo valmistunut Rescuing Santa -formaatti, Rahkonen kertoo.

*********
Artikkelin on tilannut Avoin Tampere -ohjelma, joka on mukana rahoittamassa Mediapolis-hanketta.

​