Artikkelit

Ata Gears: Kartiohammaspyöriä vaativaan käyttöön

​Ata Gears valmistaa vuodessa jopa 10 000 kartiohammaspyöräparia, kaikki mittojen mukaan räätälöityinä.​ Kuva: Ata Gears Oy / Sami Helenius.​
​Ata Gears valmistaa vuodessa jopa 10 000 kartiohammaspyöräparia, kaikki mittojen mukaan räätälöityinä.​ Kuva: Ata Gears Oy / Sami Helenius.​

Tamperelainen Ata Gears tekee tänä vuonna pitkän historiansa parhaan liikevaihdon. Omalla kapealla alallaan, kaarevahampaisten kartiohammaspyörien valmistuksessa, yhtiö on maailman kärkeä.

Vuosi 2014 päättyy Ata Gearsin näkökulmasta lupaavasti. Vuonna 1937 perustetun yhtiön liikevaihto on ollut kasvussa, ja nyt yhtiö on saavuttamassa historiansa parhaan liikevaihdon 50 miljoonan paremmalla puolella.

​Ata Gears Oy:n toimitusjohtaja Antti Kontiainen. Kuva: Päivi Stenroos​​
​Ata Gears Oy:n toimitusjohtaja Antti Kontiainen. Kuva: Päivi Stenroos​​

– Kasvu tulee tällä hetkellä meriteollisuudesta, missä näitä meidän kartiohammaspyöriämme on erilaisten suurten alusten potkurilaitteissa. Kovassa käytössä ja vaativissa oloissa siis, vaikkapa offshore-aluksissa ja hinaajissa, kertoo Ata Gears Oy:n toimitusjohtaja Antti Kontiainen.

Toinen Atan tuotteiden merkittävä käyttöalue ovat teollisuussovellukset esimerkiksi kaivosteollisuudessa ja erikoisajoneuvoissa. Kaksi kolmasosaa kaikesta tuotannosta menee vientiin, sillä Ata Gears on ollut jo pitkään leimallisesti vientiyritys. Se aloitti 1940-luvulla Ruotsin-viennillä ja on sittemmin laajentanut kaikille maailman kolkille.

– Siinä mielessä Tampereen toimivat lentoyhteydet ovat meille erityisen tärkeitä: asiakkaamme pääsevät helposti tänne saakka ja näkevät omin silmin, miten meillä tehdään töitä. Saamme kävijöiltä paljon myönteistä palautetta esimerkiksi tuotantotiloistamme ja koneistamme, Kontiainen kertoo.

Moni yritys on saanut nimensä kotipaikkansa mukaan. Ata Gears sijaitsee Tampereen Atalassa – mutta tässä tapauksessa ensin oli tehdas. Se siirtyi Tampereen keskustasta nykyiselle paikalleen vuonna 1941. Työntekijöitä hakeutui asumaan tehtaan läheisyyteen ja lopulta siitä sai nimensä myös kaupunginosa. Kuva: Ata Gears Oy / Julius Melartin​​​.​
Moni yritys on saanut nimensä kotipaikkansa mukaan. Ata Gears sijaitsee Tampereen Atalassa – mutta tässä tapauksessa ensin oli tehdas. Se siirtyi Tampereen keskustasta nykyiselle paikalleen vuonna 1941. Työntekijöitä hakeutui asumaan tehtaan läheisyyteen ja lopulta siitä sai nimensä myös kaupunginosa. Kuva: Ata Gears Oy / Julius Melartin​​​.​

Tuotantolaitoksia kelpaa esitellä, sillä Ata Gears on investoinut tuntuvasti tuotantokalustoon ja uuteen valmistusteknologiaan. Atalla on Tampereella kaksi toimipaikkaa: 1940-luvulla aloittanut Atalan tehdas ja Hautalassa vuonna 2009 käynnistynyt uusi laitos sekä lisäksi pienempi yksikkö Pälkäneellä. Perinteisiä koneita on edelleen käytössä, mutta Kontiainen pitää tärkeänä, että yhtiö pysyy mukana teknologian kehityksessä.

– Itse asiassa omalla alalla pitää olla edelläkävijä ja mukana kehittämässä uudentyyppistä valmistustekniikkaa. Tarkkuusvaatimukset ovat tällä alalla äärimmäisen kovat, ja mittaustekniikka kehittyy koko ajan, Kontiainen sanoo.

Ata Gears on lisännyt automatisointia ottamalla käyttöön Fastemsin FMS-järjestelmän. Viime kesänä Hautalan yksikössä saatiin täyteen vauhtiin uusi lämpökäsittelylinja, joka on alallaan yksi moderneimmista Euroopassa. Investoinneilla parannetaan tekemisen laatua ja tehokkuutta – nimenomaan tässä järjestyksessä, Kontiainen korostaa.

– Ata Gearsin maine on aina perustunut hyvään laatuun, joten siitä pidetään kiinni. Mitään helppoja oikoteitä ei ole, mutta toimivan tekniikan rinnalla henkilöstön ammattitaito on olennaisen tärkeää.

​"Haasteena on, että töihin pitää saada parhaat osaajat. Olen sitä mieltä, että meillä on", toteaa Ata Gearsin toimitusjohtaja Antti Kontiainen, ja pysähtyy vaihtamaan sanasen koneistaja Marko Einolan kanssa.​ Kuva: Päivi Stenroos​​
​"Haasteena on, että töihin pitää saada parhaat osaajat. Olen sitä mieltä, että meillä on", toteaa Ata Gearsin toimitusjohtaja Antti Kontiainen, ja pysähtyy vaihtamaan sanasen koneistaja Marko Einolan kanssa.​ Kuva: Päivi Stenroos​​

Ata Gearsissa on töissä kaikkiaan noin 215 henkeä. Kehittäminen ja koulutus pitävät ammattitaitoa yllä, ja tavoitteet ovat yhteisiä: laadun takeena on se, että koko väki tuntee loppukäyttäjän odotukset.

– Tässä näkyvät selvästi perheyhtiön arvot, Kontiainen toteaa.

Toiminnan alkuaikoina Ata Gearsin tuotekirjo oli erittäin laaja, mutta vähitellen kantavaksi ideaksi muotoutui keskittyminen kaarevahampaisiin kartiohammaspyöriin; niiden suunnitteluun, valmistukseen ja myyntiin. Yhtiön asiakassuhteet ovat tyypillisesti pitkiä, jopa useiden vuosikymmenten mittaisia. Partneruussuhteessa yhteistyö on tiivistä.

– Meillä on tehty esimerkiksi hyvin mittavia analyysejä sen varmistamiseksi, että tuotteemme todella toimivat asiakkaan käyttökohteissa. Ja kun asiakas tekee uutta tuotetta, olemme mielellämme mukana jo alkumetreillä ja tuomme suunnitteluun oman erikoisosaamisemme kartiohammaspyörien voimansiirrossa.

​Kaarevahampainen kartiohammaspyörä on haastava kappale tehdä. Sen muoto on hyvin monimutkainen ja vaatii suurta tarkkuutta sekä suunnittelussa että valmistuksessa. Kuva: Ata Gears Oy​.​
​Kaarevahampainen kartiohammaspyörä on haastava kappale tehdä. Sen muoto on hyvin monimutkainen ja vaatii suurta tarkkuutta sekä suunnittelussa että valmistuksessa. Kuva: Ata Gears Oy​.​

Erikoistuminen on kannattanut. Kontiaisen mukaan Ata Gears on omalla kapealla alueellaan tutkitusti maailman kärkeä. Kaikista maailman hammaspyöristä noin prosentti on kaarevahampaisia kartiohammaspyöriä, ja Ata Gears on tämän prosenttiyksikön sisällä tunnettu ja tunnustettu tekijä.

– On parempi olla yhdessä pienessä asiassa maailman paras kuin keskitasoa sadassa isossa, Kontiainen tiivistää.

www.atagears.fi

Jutun pääkuva: Ata Gears Oy / Sami Helenius.